Kinesitherapie en revalidatie

Manuele therapie

Bij manuele therapie gaat de specifiek opgeleide kinesist op zoek naar gewrichtsklachten en functiestoornissen die de beweeglijkheid aantasten, om zo de klachten beter te begrijpen en effectiever te kunnen behandelen.

Naast aandoeningen aan ledematen, geven we ook bijzondere aandacht aan het opsporen en behandelen van kaak-, nek-, en rugklachten.

Oefentherapie

Tijdens oefentherapie concentreren we ons op het verhogen van de belastbaarheid van je spieren en gewrichten. Dit door middel van spierverstevigende oefeningen. Hierbij wordt er gewerkt met oefeningen die je met het nodige materiaal in de praktijk kunt uitvoeren, alsook met een thuisoefenprogramma waarbij je met zo min mogelijk materiaal, effectief aan de slag kunt gaan.

Oefentherapie is een zeer belangrijk onderdeel in de kinesitherapie en een essentiële aanvulling op manuele therapie om resultaten op lange termijn te verkrijgen.

Sportkinesitherapie

Heb je last van een blessure en wil je zo snel mogelijk weer aan het sporten? Bij sportkinesitherapie ligt de nadruk op het zo snel mogelijk terugkeren naar je eigen sport. Door middel van een combinatie van manuele therapie en sportspecifieke oefentherapie pakken we de probleemzone(s) aan.

Om je conditie op peil te houden, combineren we de behandeling eventueel met alternatieve sporten.

Dry Needling

Bij dry needling prikt de kinesitherapeut zogenaamde triggerpoints aan met een naald. Hierdoor trekt de spier kort even samen om nadien tot een betere en langdurige ontspanning te komen.

Triggerpoints ontstaan door een lokaal spasme waarbij spiervezels aangespannen blijven. Dit zorgt niet alleen voor pijn in de spier(en) zelf, maar ook voor uitstralende pijn (referred pain). Daarnaast zorgen triggerpoints mogelijk ook voor een minder optimale werking en flexibiliteit van de spier.

Let wel: dry needling is geen acupunctuur. De enige overeenkomst is dat er met gelijkaardige naalden wordt geprikt. Voor dry needling is er een brede wetenschappelijke evidentie.

Kaakgewrichten

Door nauwe samenwerking met de tandartsen aanwezig in Groepspraktijk Ganzenkuil, is er een bijzondere interesse in het kaakgewricht ontstaan. Net zoals een knie is een kaak een gewricht waar bewegingsbeperkingen en disfuncties in kunnen ontstaan. Door middel van manuele technieken zowel buiten als in de mond verhelpen we de klachten.

Kaakklachten uiten zich mogelijk in: beperkte mondopening, klik tijdens mondopening, duizeligheid, verminderd gehoor, hoofdpijn, …